Presenten

Det var November 2004.

Jag hade precis avslutat 2 timmar på körskolan och vandrade i mörkret till min mors butik för att få en kopp kaffe och lite värme. Det hade inte börjat snöa än den kvällen, men dom isande vindarna fick själen att frysa.

Jag söker i minnet efter koden till min affärens bakdör, den var lätt, men svårare än min pin kod till mobilen.
Efter några försök så öppnar sig äntligen den tunga knarriga dörren.

Mor hade väntat på mig, glad och varm som hon är så gav hon mig ett paket.
Det var inte stort, 10x3cm ungefär.
Pappret var blått med mönster, snöret var vår grönt.
Jag öppnade presenten pappret glider upp och där ligger den.
Den glittrade och glimmade, hade en underbar orange färg, kristallerna formade ett mönster av en björn, en dum liten björn. Nalle Puh. En reflex som användes flitigt.

Kastade den härom året, den var inte till någon större nytta längre, den reflexterade  inte längre.
Jag köpte mig en ny, en dinosaurie.
Men han har inte samma värde som nallen, han var speciell.

Alldeles för få använder reflex...

i regnets värld..

Som ni alla vet så har det varit ett undligt väder men strålande solsken och plötslig regnskur.

Under kanske en veckas tid så har jag och Johan försökt få de lite snyggare här hemma.
Så jag började gräva en grop.
Sen lagade jag mat som såg ut som något en fågel skulle ge sina bäbisar.
Efter att mitt lyckade grop/ler vallgrav blev färdig så var det dags att börja jobba på riktigt.
När jag visade Johan hur duktig jag var på att lägga plattor så sa han att han ville göra det hela själv och att jag kunde få titta på så länge.. =)
Fint va?
Johan tog över..
och resultatet då?
nja. det är som sagt inte färdigt än.. men så här ser det ut!
Livet är bra undligt när det regnar

paradrätt

-Vad är din paradrätt?

-Tjaaa, chokladpudding är ju gott.
- Gör du den på riktigt vis?
- Javisst!
- Få höra, hur gör du?
- Tar fram en bra bunke och en hållbar visp. sen mjölk och sen chokladpuddingpulver.
Blanda allt noga och häll upp i fins skålar. när det har stelnat lägger man på en klick
grädde. Så vips! En underbar efterrätt! Tadaa!!

En konversation mellan mig och mig själv..
Annars så kan jag göra den Karlssonska potatisgratängen åsså. den är på riktigt och inte på påse.. =P

Usch vad yr jag är...

snabbvisit

Vi åkte upp till Köping i Onsdags till köping för att umgås lite med mina kära föräldrar och min bror.

Kramades, åt mat, tittade på varann och sa sen god natt.
Kunde inte sova på hela natten, en förkylning tog mig med storm under natten. Inte roligt alls.

Eftersom min mor har för mycket kli i fingrarna och stängt affären (Nu blivande kuriosa affär) för att sedan få göra något annat så åkte hon dit att dona lite, pappa sliter som vanligt fast han inte vill men gört ändå. så jag samlade krafterna, tog johan under armen och åkte in till stan, gick på bil museum, åt mat med mamma, vi traskade vidare till köpings museumet och sen brand museumet. inte allt för mycket att hurra om, minns att köpings museum var bättre förr, och det var det också, eftersom marken under byggnaden sjunker så kunde dom inte ha historien om Malakias ( En liten pojke som råkade bränna upp halva Köping).

Vid 16 tiden så var jag helt slut. Vi åkte tillbaks till Munktorp för att  vila lite och sen äta en rejäl festmåltid.. yumy. =)
Vi 22 tiden  så satt vi oss i bilen för att fara hemåt (Känns inte riktigt bra att kanske smitta ner en 22 månaders ungt brorson)

Den lilla tiden vi hade i köping  var god, tyvärr han vi inte träffa någon av mina vänner.

Dumma saker som hänt mig de senaste dygnet. tex.
  • fästingar som kryper på mig
  • dricker saft med mask i (Som Johan konstaterade att det var ost, men ändå, tänk er maskkänslan)
  • dålig sömn pga hosta och snor.
  • frukost macka med plast som pålägg..-suck-
Ne.. de är inte så farligt faktiskt.. är bara lite sliten och trött.. men det går över snart..
host, host..

Givande dag

I dag har jag inte gjort mycke.

• Kollat på 2 pirats of the carabien filmer ( en kvar)
  • Skrivit "klart" Tunisien resan på bloggen
  • Gjort nyponsoppa åt en febrig sambo (som har sovit hela dagen)
  • Parkerat bilen på grannens uppfart ( dom är juh ändå inte hemma)
  • Förbrukat 5 minuter för att få igång gräsklipparen (har inte de "rätta" knycket)
  • klippt gräsmattan
  • blivit jagad av 3 getingar, 2 humlor och 5 brons,broms (såna som sticker kliande stick)
  • kört över 2 getingar och 1 humla med gräsklipparen (grodorna är nog utdöda)
  • tvättat ( men inte hängt upp tvätten)
  • Stirrat in i datorn (inge bra på tv)
  • lagat pasta med carbonara ( tvingat Johan att äta lite)
  • Funderat om att köra tillbaka bilen till vår uppfart. (Den står ju så långt borta)
  • Valt kvällens film.. Tarsan, är inte den bra så får det bli den sista Pirats of the carabien filmen.
  • skrivit detta löjliga inlägg. -smilar-
Så har min tråk dag sett ut.. hur går det för er då??
Roa mig!!

hemkommen från Monastir

Så är läget, flyget landade på landvetter lite över 9 i fredags kväll. Vi har haft en otroligt varm och skön semester med cissi och jonas.

Det hela började med att vi åkte på fredag kväll kl 18 till landvetter, flyget gick 21.40, elelr det skulle ha gjort det om det inte var för en kvinna hade gått av planet i göteborg och virrat i väg. så vid 22.15 var vi på väg mot sthlm för att lämna av folk och hämta upp fler. sen så bar det av. Dryg flyg resa var det, lock i öronen, obehagliga flyg stolar och otroligt jobbigt folk ombord. Pratar högt och springer runt som att flygplanet vore en gata! -sucka-

Var framme vid hotellet kl halv 6 på morron, så upp på rummet och passa på att sova 3 timmar i stenhårda sängar med en massa hårda fjädrar som störde.
Efter frukost så passade vi på att försöka hitta en bank för att ta ut pengar, eftersom det är en stäng valuta så får man inte ta med pengar in eller ut ur landet. hittade en bankomat efter lite virrande och gick in i Medinan (en stad med en mur runt, nu försäljnings rike) överallt så tvingade sig folk på en för att man skulle just in i deras lilla vrå och kolla på saker, samma saker som fanns precis överallt. Vi rymde fältet.
3 timmars sömn är inte mycket så vi återvände till hotellet för att bada lite i poolen och sen gå och sova lite.

Jakten på mat har inte varit lätt men inte så svår heller, bara att man inte förstår menyerna, arabiska, tyska eller franska.. önskade att anna var med så att någon kunde överstätta. Deras engelska är väl inte den bästa, en del är faktiskt bättre på svenska än engelska, men inte servitörerna. blandad fransk,engels, arabiska.

eftersom jag har blandat ihop dagarna så kan jag inte säga vilken dag vi gjorde vad.

Vi åkte till sousse och badade på stranden och i trolldegs vatten (vattnet smakade trolldeg med allt salt) alger och skräp överallt. dom har inte samma system som i sverige direkt, skräp läggs på första bästa trottoar, vatten får bara drickas ur flaska så många flaskor var det. efter lite sol och bad så gick vi upp till ett shopping center och köpte mig ett par svalare skor (Balerina är väldigt varmt att gå i) sen var det bara upp till toppen och ta en persiko shake. gooottt.. Vi traskade in på medina gatorna igen för att leka lite turister där en försäljare grabbade tag i oss och bevisade att han kunde lite av det svenska språket. efter många om och men och enbart för att få tyst på killen så följde vi med honom till hans fars affär, den bestod mestadels av väskor. En Ed Hardy väska föll mig i smaken. efter något som kändes som 3 timmar så hade johan fått ner priset från 600kr till 150 kr så fick vi väskan och därmed var vår dagskassa slut för dagen. taxi resan hem var som vanligt livsfarlig och väldigt läskig.
Var räddare där än när jag följde med en väninna första gången hon övningskörde! ujuj..

Meningen var att på måndagen så skulle vi på en båt tur med Ali babba (haha,  alla hette så..=P ) vi skulle fiska, bada och få sola och äta på en jätte fin strand mitt ute i havet. Dette skedde inte eftersom det blåste så otroligt mycke. så kl halv 9 på morronen så spelade vi kort, badade i poolen och bara mådde väl. en heldag på hotellet, problemet var bara att vi var hungriga och tänkte att man kan juh passa på att äta hotell buffén. Trodde vi ja. 60 spänn per skalle, helt ok. ingen höjdar mat, får bara dricka vatten, drickan och saften var bara för all inklusive gäster. -suck- och morr..

När väl båtresan kom så fick vi åka piratskepp!! När vi åkte från hamnen så spelades pirates of the carabien låten.. lite mäktigt! Haha.. as grymt!

Men det visade sig att bada från båten eller att fiska stod inte på vårat schema eftersom vi skulle bli hämtade av en annan båt som skulle föra oss till denna gudomliga sandö. Efter yttligare ett båtbyte så hoppade vi i land på en liten strand och bränmanets vatten runt om. snabbt dopp i havet sen upp för att få våran ny grillade måltid. yumy, trodde vi. 3 räkor,1 liten benig fisk, en köttbit, lite grönsaker och en torr brödbit. ingen delikat måltid. men men.
Tog en runda runt ön, grävde en grop, tog lite bilder och kollade på små fisk. Hem färden var desto roligare, ett gäng knäppa karlar som bjöd på vatten, coca cola och tee. lite god musik och magdansuppvisning av en karl iklädd kvinnokläder. massa guppande och en illamående turist (inte nån av oss).. mycket roligt.. -skrattar-

Jakten på mat var inte svår denna gång eftersom vi hittade ett ställe vid hamnen kvällen innan där dom hade god mat, bra service och en svensk meny..

Det fanns dom dagarna då vi inte visste vart vi skulle bege oss eftersom hotell personalen tyckte att det inte fanns mycket att göra i monastir (vilken höjdar personal..not!) så stannade vi på hotellet för att sola, bada och spela kort.

Detta inlägg har tagit mig 2 dagar att skriva, i går sov jag istort sätt hela dagen efter en tuff vecka. Vi grillade och spelade kort med jonas och cissi.

Så nu har jag glömt att skriva det mesta eller kanske skrivit något 2 gånger, har inte orken att läsa igenom allt igen.. =P kommer antagligen komma på mer saker för var dag som går, men då skriver jag det på en gång.

Johan ligger iaf bara i sängen och mår dåligt och jag har skittråkigt och kollar på film..
Bilder kommer då jag har fått tag på cissis kamera.